Запитували - відповідаємо
«Сканкопії яких документів потрібно надати для формування електронної трудової книжки?»
До електронної трудової книжки треба завантажити всі документи, що впливають на розрахунок стажу. Окрім трудової книжки, це можуть бути документи про набуття освіти, свідоцтво про народження дитини, військовий квиток та інші документи.
У разі втрати трудової книжки це можуть бути: довідки, виписки з наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
У Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 р. N 637, наведено перелік документів про стаж, які приймаються для підтвердження стажу та, які треба завантажити до електронної трудової книжки у разі втрати трудової книжки, відсутності відповідних записів у ній або помилок у записах.
«Оформлюю пенсію за віком. Чи обов’язково потрібно надавати довідку про заробітну плату за період до липня 2000 року?»
Відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” при обчисленні пенсії враховується заробіток людини за всі періоди страхового стажу, починаючи з 1 липня 2000 року за даними реєстру застрахованих осіб. Це правило.
Довідка про заробіток за будь-які 60 календарних місяців підряд до 1 липня 2000 року може подаватись за бажанням заявника. Наприклад, якщо в цей період була висока зарплата або мала місце робота за сумісництвом, то за наявності відповідних довідок буде врахована зарплата і за період до 1 липня 2000 року.
Обов’язково довідка подається лише у випадку, якщо після 1 липня 2000 року особа набула менше п’яти років страхового стажу.
Таку довідку видає підприємство, установа або організація, де працювала людина, на підставі особових рахунків, платіжних відомостей або інших документів про нараховану заробітну плату. Довідку може надати правонаступник підприємства, установи, організації або архівна установа.
Важливо
Якщо зарплата за період до липня 2000 року є невисокою порівняно із заробітною платою після цієї дати, – вона буде врахована та не вплине на обчислення пенсії.
«Освітній заклад, де працюю, призупиняє свою діяльність, і мене буде звільнено. Чи можу я вийти на пенсію достроково, якщо маю 32 роки стажу, але 60 років мені виповниться лише через рік і три місяці?»
Особи, яких звільнили з роботи з ініціативи роботодавця у зв’язку зі змінами в організації праці (наприклад, через скорочення, ліквідацію, реорганізацію, банкрутство підприємства), мають право на дострокову пенсію за віком, якщо на день звільнення їм залишалося не більше ніж півтора року до досягнення пенсійного віку (пункт 6 частини першої статті 115 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”).
Щоб скористатися цим правом, має бути виконана низка умов, передбачених частиною першою статті 49 Закону України від 05.07.2012 № 5067-VI “Про зайнятість населення”:
– наявність необхідного страхового стажу – 35 років для чоловіків та 30 років для жінок (відповідно до частини першої статті 28 Закону “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”);
– реєстрація в центрі зайнятості протягом 30 днів після звільнення;
– відсутність підходящої роботи протягом 7 днів з моменту реєстрації.
Якщо підходяща робота відсутня, зареєстрований безробітний подає до центру зайнятості заяву про отримання клопотання до Пенсійного фонду України та про припинення реєстрації в центрі зайнятості (пункт 29-1 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 № 792).
Довідково
Заява про призначення дострокової пенсії за віком подається до територіального органу Пенсійного фонду України особою не раніше ніж протягом наступного дня після припинення її реєстрації як безробітної.